Nieuws

Blijf op de hoogte van al het nieuws
en actualiteiten rondom Accountancy Expo 2018

Totaaloplossing Accountify met groot succes gelanceerd op de Accountancy Expo 2018

In de Cloud werken met je huidige kantooromgeving waardoor je gebruik kunt blijven maken van je bestaande softwareoplossingen en toch de stap zet in de digitale wereld is nu mogelijk voor zowel kleine, middelgrote als grote accountants en administratiekantoren. Een gouden kans om met de huidige oplossingen aansluiting te blijven houden bij de digitale transformatie van de wereld om ons heen.Accountify is een cloudoplossing die is voortgekomen uit de samenwerking tussen Cloudserviceprovider True en 3B adviseurs & accountants. Samen hebben zij een hybride platform ontwikkelt zodat het kantoor gebruik kan blijven maken van haar web en offline applicaties samengebracht in n beveiligde online kantooromgeving.Met True als cloudservice partner, 120 medewerkers gevestigd in Amsterdam, werkzaam in meerdere secotoren waar een ongekend hoog beveiligingsniveau een vereiste is, hoef je je geen zorgen te maken over security en compliance. Waar en op welk device je ook werkt, er blijven geen restjes achter op je computer of die van een klant en al je documenten zijn veilig opgeslagen.Door de jarenlange ervaring in de accountancybranche hebben de initiatiefnemers van Accountify een oplossing ontwikkelt waar ieder kantoor zo in kan stappen, groot of klein, windows of webapplicaties, een combinatie daarvan, het maakt niet uit.Maar ook de menselijke kant mag niet vergeten worden, aldus Taco Arends, implementatieconsultant bij Accountify. In de cloud gaan werken is de eerste stap naar een toekomstbestendig kantoor en vraagt om verandermanagement omdat de grootste verandering nou eenmaal tussen de oren zit. Daarom beschikt Accountify over zowel implemenatie als ICT consultants. Bovendien beschikken wij over een ecommerce specialist die het kantoor verder kan helpen bij haar communicatiewensen met de klant. Dit alles ingegeven door de praktijk.De trein is gaan rijden en je hoeft alleen nog maar in te stappen aldus Arends. Instappen zonder ellelange onderzoeken, zonder specifieke ICT kennis, eenvoudig meelliften op de kennis en ervaring van Accountify, het wiel is uitgevonden. Een gouden kans. En dat blijkt ook wel uit ons beurssucces, Veel bezoekers aan onze stand en een tiental afspraken met kantoren van n tot 70 medewerkers.Websiteswww.accountify.nl httpshetdigitalelandschap.nlaccountancy
Lees meer

Lees AccountantWeek Magazine nu online

AccountantWeek Magazine is uit! U kunt deze speciale editie die in het teken staat van Accountancy Expo op 19 juni nu gratis online lezen.Lees AccountantWeek Magazine nu onlineIn deze editie leest u onder meer Zo vertel je een glashelder verhaal Vertrouwen kun je programmeren met blockchain 3 stappen naar meer adviesomzet Interview Daan van der Poel, Vanhier Accountants AdviseurWij staan echt met de poten in de klei. Als je geen voeling hebt met de praktijk, raak je de aansluiting met klanten en medewerkers kwijt, aldus Daan van der Poel, algemeen directeur van Vanhier accountants. Je kan wel frontoffice adviseur willen zijn, maar met een overheersend blauwe drijfveer gaat het hem niet worden. Fusies en overnames in de accountancy Gebrek aan opvolging grote aanjager Interview Ilonka Kelder en Kim Stander, FACET Accountants.Ilonka Kelder, partner, mkbadviseur en compliance officer bij FACET en marketing manager Kim Stander over de geheimen van het klantgerichte kantoor. Wij doen alles vanuit ons hart. Dat is ons onderscheidende vermogen. Speciale bijlage Accountancy Expo 2018 We gaan de klus klaren op 19 juni. De sprekers, de exposanten, het programma.Lees AccountantWeek Magazine nu online
Lees meer

5 vragen aan de ContractenFabriek

De ContractenFabriek is een Legal Tech Startup die via een online platform 150 slimme juridische contracten en documenten aanbiedt.De ContractenFabriek is exposant op Accountancy Expo op 19 juni.5 vragen aan de ContractenFabriek1. Wat doet de ContractenFabriek?De ContractenFabriek is een Legal Tech Startup en biedt via een online dienst (SoftwareasaService) 150 slimme juridische contracten en documenten aan voor beroepsgroepen als advocaten, accountants, makelaars en HRMmanagers.De ContractenFabriek maakt het mogelijk om juridische contracten en documenten op een nieuwe, slimme en snelle digitale manier aan te maken en bij te houden. Diverse features zoals LegalSigning (digitaal ondertekenen), LegalAlert (notificatie) en LegalVault (cloud) zijn in het systeem gentegreerd. Ook is er de mogelijkheid om een jurist een review van de gegenereerde contracten en documenten te verzoeken via het systeem.Door de samenwerking met advocaten, die zelf ook het platform gebruiken, en het gebruik van slimme software, is het mogelijk om de kosten voor het gebruik zeer laag te houdenEen los contract of document kost 9,.Voor 19, per maand kan de gebruiker n maand lang unlimited het platform gebruiken.En jaar lang unlimited het platform gebruiken kost 119,.2. Welk probleem lost het op voor accountants enof administratiekantoren?Via De ContractenFabriek wordt het digitaal opstellen, tekenen en bewaren van juridische contracten en documenten van verschillende rechtsgebieden eenvoudig voor medewerkers van accountants en administratiekantoren. Door het gebruik van templates wordt het zo makkelijk mogelijk gemaakt. Standaard stukken tekst komen in het systeem te staan en gebruikers maken een contract door slechts het vullen van een invulformulier. Vergelijk het met het doen van een online bestelling.Zo kan een gebruiker aan de hand van een invulformulier eenvoudig en in hoge mate zelf juridische documenten opstellen. De volgende stap in het proces is vaak dat een document voorzien moet worden van feedback en een digitale handtekening. Ook dat kan via De ContractenFabriek. Tevens kan de opsteller van een contract stakeholders betrekken via een workflow, of notificaties ontvangen als er updates zijn of als een opzegtermijn nadert.3. Wat is er nieuw en uniek aan?De combinatie van juridische content van een hoogwaardig niveau, het gebruik van slimme software en technologie en de lage tarieven maken dat De ContractenFabriek een grote toegevoegde waarde heeft voor de dagelijkse praktijk waar je als accountants en administratiekantoor regelmatig juridische contracten en documenten nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan aandeelhoudersovereenkomsten, VOFcontracten of ontslagbrieven.4. Heb je een voorbeeld van een klant en welke resultaten het heeft opgeleverd?BBP Administratie is een administratiekantoor waar ze voor klanten tijdens de invoering van de AVG via De ContractenFabriek snel en goedkoop de vereiste juridische documenten zoals de verwerkersovereenkomsten hebben verzorgd.BBP Administratie profiteert maximaal van De ContractenFabriek door het als digitale juridische bibliotheek te gebruiken. Daarmee ontzorgt BBP Administratie de klanten waar het om juridische contracten en documenten gaat, de loyaliteit van klanten wordt vergroot en BBP Administratie kan extra (juridische) diensten aan de klanten verkopen.5. Waar kunnen genteresseerden meer informatie vinden?Op www.contractenfabriek.nl is alle informatie te vinden.Voor de bezoekers van de Accountancy Expo en Accountantweek.nl hebben we een speciale beursactie 1 week gratis unlimited gebruik van De ContractenFabriek.Om van de actie gebruik te kunnen maken is alleen het email adres nodig. Dat kan worden gemaild naar infocontractenfabriek onder vermelding van accountant actie of het emailadres kan op de Accountancy Expo worden doorgegeven aan de standmedewerkers.
Lees meer

IT Security: ‘AVG heeft geleid tot bewustwording, maar er moet nog veel gebeuren’

De toekomst van de accountancy staat of valt bij een veilige ITomgeving en de beveiliging van dataDe themas privacy en cyberveiligheid staan maatschappelijk volop in de aandacht. De accountant zal hier als vertrouwenspersoon voor het maatschappelijk verkeer mee aan de slag moeten. Hoe pakt hijzij dat aan?De toekomst van de accountancy staat of valt bij een veilige ITomgeving en de beveiliging van data. Tijdens het werkoverleg IT Security opAccountancy Expo 2018, bespreekt ITsecurity expert Jos Kaan de actuele stand van zaken op het gebied van security in combinatie met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR).ICT Conceptfaciliteert de sessie. Het ICTadviesbureau heeft veel ervaring met ITsecurity projecten bij accountants en administratiekantoren. Zij zullen tijdens de sessie hun ervaringen en praktijkinzichten delen.Jos Kaan, die in het dagelijks leven klanten helpt met online security oplossingen bijESET Nederlandconstateert dat grote cybercrime incidenten, zoals bij containerrederij Maersk vorig jaar, leiden tot een grotere bewustwording over cybercrime. Zeer vervelend voor de getroffen bedrijven, want de geschatte schade bij Maersk bedraagt 300 miljoen dollar. Maar de positieve kant is dat men nu onderkent dat dit probleem vraagt om actie. Er valt namelijk nog een hoop te winnen. Zeker in het midden en kleinbedrijf.Waar ondernemingen vaak wel wat over weten zijn de grote incidenten die in het nieuws zijn geweest, zoals Maersk, zegt Kaan. Maar zaken die echt betrekking op hen kunnen hebben, daar hebben ze beperkte kennis over. Neem het klikken op gevaarlijke links in mails, daar worden mkbbedrijven regelmatig het slachtoffer van. Voorlichting over deze vorm van cybercrime ontbreekt echter bij veel bedrijven.Hetzelfde geldt voor de AVG deze verordening heeft onmiskenbaar geleid tot meer bewustwording. Het dwingt bedrijven na te denken over welke data ze hebben en hoe ze hier mee omgaan. Ik vind het een goede zaak. Niet om de wet, maar om de intrinsieke motivatie. Je hebt data van een ander en daar dien je zorgvuldig mee om te gaan. Net zoals je dat doet met de spullen van een ander. Is er mogelijk interesse in onze data bij cybercriminelen en hoe is de beveiliging nu geregeld? Voor ieder bedrijf is het goed hierover na te denken en gepaste risicomanagement maatregelen te nemen.4 veelvoorkomende security issuesKaan onderscheidt tenminste vier beveiligingsissues waar (mkb)bedrijven mee te maken (kunnen) krijgen1. Geautomatiseerde aanvallen Criminelen scannen het internet af naar kwetsbare computers en servers. Als mkber ben je dan niet echt doelwit, maar toch slachtoffer. Daarom is het ook zo van belang dat je de laatste updates van je diverse soorten software hebt geinstalleerd, die deze kwetsbaarheden verhelpen.2. Ransomware Hierbij wordt je data versleuteld en moet je betalen om het weer vrij te geven. Ook in het mkb komt dit veel voor en gebeurt het vaak dat de eigenaren betalen. Het venijnige van deze vorm van cybercrime is iedereen kan online ransomware kopen voor een klein bedrag en dit op bedrijven afsturen. Je hoeft hier helemaal geen programmeerkennis voor te hebben.3. Phishing Dit gaat om criminelen die vissen naar je wachtwoorden; dus mails versturen zogenaamd namens een bank, postorder of softwarebedrijf of via een genfecteerd Worddocument en proberen wachtwoorden te ontfutselen. Dit komt heel veel voor. Je wordt dan bijvoorbeeld geloodst naar een nepomgeving van je bank om een betaling te doen.4. Insider Threat zoals CEOfraude Een secretaresse krijgt een nagemaakte mail van de CEO Maak even 10.000 euro over, ik leg het straks uit. Eerder dit jaar waren er berichten over een controller die hier was ingetrapt. Onder druk geven medewerkers vaak toe aan deze spoedverzoeken en dat weten criminelen ook.MaatregelenHet eerste wat ITsecurity expert Kaan bedrijven adviseert is het nastreven van een open cultuur. Stel een medewerker stuurt een Excellijst naar de verkeerde persoon. Wanneer hij dan meteen genadeloos op zijn kop krijgt, kijkt hij de volgende keer wel uit om melding te maken. Het is beter om open en transparant te zijn over dit onderwerp.Het opleiden van personeel is een maatregel die ieder bedrijf kan en zelfs moet nemen. Hoe herken je ongebruikelijke verzoeken?, vraagt de consultant. Dit kan er heel geraffineerd aan toe gaan. En juist daarom is het belangrijk de dialoog met elkaar aan te gaan over cybercrime. Daarnaast gebruik langere wachtwoorden, of wachtzinnen zoals wij ze noemen. Bijvoorbeeld Ik houd echt van coca cola! Dan zit je al snel op 20 karakters. Dat is veel lastiger te kraken dan welkom123 of je geboortedatum. En dat in combinatie met een wachtwoordenkluis. Ook het installeren van antimalware, zoals ESET Nederland met haar partner ICT Concept die levert, en het uptodate houden van je software behoren tot de standaard maatregelen tegen cybermisdaad. Dat is echt een hyginefactor, zegt Kaan.Daarnaast is het encrypten van laptops eigenlijk een must, omdat het zon laagdrempelige oplossing is, zeker bij apparaten die het pand regelmatig verlaten. ICT Concept en ESET Nederland leveren oplossingen op dit gebied. Bij diefstal of verlies kunnen hun klanten de toegang tot alle data blokkeren. Hiermee beveilig je niet alleen je data zelf, maar ook detoegangtot je gevoelige klantdata, stelt Kaan. Wanneer een medewerker nu een laptop verliest, is dat een veel minder groot probleem. De materile schade blijft, maar je hoeft geen datalek te melden je hoeft alleen een incident intern te registreren en je hoeft ook niet allerlei maatregelen te treffen. Als je vervolgens toch een datalek hebt, kun je in ieder geval aantonen dat je er serieus mee omgaat. Wanneer je alle updates hebt gedraaid, je encryptie hebt toegepast en toegangsbeveiliging goed hebt ingericht, dan heb je aantoonbaar je best gedaan om een lek te voorkomen en dat werkt in zon geval in je voordeel.Ondanks dat je veel maatregelen neemt kan het toch misgaan, erkent de security expert. Wanneer je hier al over nagedacht hebt, is het makkelijker om ermee om te gaan. Kortom bedrijven hebben een noodplan nodig. Net als voor een brand, besluit Kaan. Wie neemt de leiding als je gehackt wordt? Wat ga je communiceren met de buitenwereld? Als je een plan hebt en je hebt er al over nagedacht, dan scheelt dat paniek, boetes wegens nalatigheid en mogelijk imagoschade.Meediscussiren over dit boeiende onderwerp? Bezoek een van de werkoverleggen (11451215 13451415 15151545) tijdens Accountancy Expo 2018. Bekijkhierhet volledige programma en meld jehiergratis aan met code ACC2018.
Lees meer

PKIOverheid beroepscertificaten: meer dan alleen SBR assurance

Voor veel accountantskantoren stopt digitaal ondertekenen met het aanschaffen van een PKIOverheid beroepscertificaat.DoorWim Zoet MSc RiHet gebruik van digitale ondertekening door accountants is flink toegenomen met de invoering van SBR assurance. Voor veel accountantskantoren stopt digitaal ondertekenen met het aanschaffen van een PKIOverheid beroepscertificaat en het installeren van de bijbehorende software. Dat een PKIOverheid beroepscertificaat ook kan worden gebruikt voor het ondertekenen van andere documenten en een betere governance biedt dan de methode van ondertekening die meeste onlinediensten hanteren, wordt vaak over het hoofd gezien.Het digitaal ondertekenen van documenten wordt steeds bekender. Bij SBR Assurance wordt de controleverklaring ondertekend en het publicatiestuk gewaarmerkt. Daarnaast worden ook pdfdocumenten steeds vaker voorzien van een digitale handtekening. Diverse accountantskantoren maken hiervoor gebruik van een online ondertekendienst. Minder bekend is dat het PKIOverheid beroepscertificaat dat wordt gebruikt voor SBR Assurance ook gebruikt kan worden voor digitale ondertekening van pdfdocumenten. Er kan eenvoudig een handtekening worden gezet die gebruik maakt van het token, bijvoorbeeld via Acrobat Reader. Onder de optie Gereedschappen, Certificaten bevindt zich een knop Digitaal ondertekenen. Zonder extra kosten wordt hiermee een document op gekwalificeerde wijze ondertekend, terwijl betaalde online ondertekendiensten vaak slechts een geavanceerde handtekening plaatsen.Sinds juli 2016 is de eIDAS verordening van kracht. Deze verordening biedt onder andere een set aan afspraken over digitale ondertekening voor alle EUlidstaten. Hierin staat ook dat een elektronische handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als een natte handtekening. PKIOverheid certificaten zijn gebaseerd op deze regelgeving. Een handtekening gezet met een PKIOverheid certificaat wordt dus internationaal vertrouwd en als rechtsgeldig gezien. De mate van vertrouwen is echter wl afhankelijk van de methode van ondertekenen. De eIDAS verordening maakt onderscheid in vier niveaus, waarbij alln niveau drie (geavanceerd) en vier (gekwalificeerd) als vervanging voor de fysieke handtekening kunnen dienen.Geavanceerd of gekwalificeerd?Een PKIOverheid beroepscertificaat, mits geplaatst op een gekwalificeerd hardtoken of een gekwalificeerde HSM, is een middel voor het zetten van een gekwalificeerde handtekening. Het certificaat bevat hiervoor het kenmerk nonrepudiation (onherroepbaar) en bevat de naam van een natuurlijk persoon. Een beroepscertificaat bevat daarnaast nog de officile functietitel van de houder. Door deze eigenschappen is iedere handtekening onlosmakelijk verbonden aan de persoon die hem heeft gezet. Een extra vereiste is dat alleen de eigenaar het certificaat mag gebruiken om te ondertekenen de sole control. In een pdfreader wordt na ondertekening vermeld dat het document is ondertekend en wordt ook de naam van de ondertekenaar in de handtekening genoemd (figuur 1).Een geavanceerde handtekening wordt gezet met behulp van een certificaat dat is afgegeven aan een organisatie, een zogenoemd eSeal. Wanneer een persoon een document ondertekent, worden diverse gegevens van deze persoon, zoals de naam, het emailadres en het mobiele telefoonnummer opgeslagen in een audittrail. Ter verificatie wordt de gebruiker vaak gevraagd om een smsbevestigingscode in te voeren of om in te loggen met bijvoorbeeld IDIN. Een geavanceerde handtekening is doorgaans goedkoper, omdat het certificaat maar eenmalig wordt aangeschaft en door de aanbieder van de ondertekenservice gedeeld wordt met alle gebruikers. In een pdfreader zal na ondertekening worden vermeld dat het document is ondertekend en wordt de naam van de ondertekendienst genoemd (figuur 2). De werkelijke ondertekenaar moet in de audittrail worden opgezocht.Figuur 1. Gekwalificeerde handtekening de ondertekenaar wordt genoemd in de handtekeningFiguur 2. Geavanceerde handtekening de naam van de ondertekendienst staat in de handtekeningEr bestaat een belangrijk juridisch verschil in beide handtekeningen. Van een gekwalificeerde handtekening zal door de solecontrol altijd worden aangenomen dat deze is gezet door de eigenaar ervan. Het token of de HSM waar het certificaat op staat is ontworpen om dit af te dwingen door het ingeven van een pincode of wachtwoord. De eigenaar zal zelf moeten aantonen dat het middel is misbruikt. Voor een geavanceerde handtekening ligt de bewijslast andersom. Hierbij moet worden aangetoond dat de persoon die de handtekening heeft gezet ook daadwerkelijk die persoon is geweest. De audittrail bewijst hier zijn waarde. De hierop genoemde zekerheden als een IPadres of mobiel nummer zijn echter manipuleerbaar. Een VPNverbinding kan het werkelijke IPadres van een gebruiker maskeren. Het smssysteem waarover de verificatiecodes worden verstuurd bestaat ook al tientallen jaren en bevat dus ook geen accurate beveiliging. De ondertekenaar kan hierdoor diverse redenen aandragen dat de handtekening niet door hem of haar is gezet.De keuze voor geavanceerd of gekwalificeerd ondertekenen is dus mede afhankelijk van de waarde die de handtekening vertegenwoordigd. Voor eenvoudige documenten, zoals een opdrachtbevestiging is dit vaak voldoende, maar voor gewichtigere documenten, zoals een accountantsverklaring, is alleen een gekwalificeerde handtekening bruikbaar.Lange termijn validatie (LTV) en tijdstempelsIeder certificaat heeft een bepaalde geldigheid wat wordt bepaald bij de aanschaf. Ook kan een certificaat in geval van verlies worden ingetrokken. Dit staat gelijk aan het blokkeren van een bankpas. Met het intrekken van een certificaat of het verlopen van de geldigheid kan het niet langer worden gebruikt. Een pdfreader zal een melding tonen dat de handtekening niet gevalideerd kan worden of ongeldig is. Voor een handtekening in het SBR Assurance proces geldt hetzelfde.De geldigheid van een certificaat wordt door een pdfreader gecontroleerd door middel van een intrekkingslijst (CRL) of via een statusverzoek aan de certificaatverstrekker (OCSP). Digipoort controleert de handtekening voor SBR Assurance op dezelfde manier. Wanneer een certificaat is verlopen of ingetrokken komt het voor op een CRL of wordt een OCSPantwoord ontvangen dat het certificaat niet langer geldig is. Het betekent echter niet dat de handtekening op het moment van ondertekenen ongeldig was. De meldingen die door een pdfreader worden gegeven kunnen een gebruiker echter op het verkeerde been zetten.Om ook op langere termijn de handtekening te kunnen valideren, wordt de CRL of OCSP van de handtekening opgeslagen in het document en voorzien van een tijdstempel. Een tijdstempel is een tijdsmarkering die is ondertekend door een certificaatleverancier en dus niet ongemerkt gewijzigd kan worden. Door het opslaan van deze informatie kan het op een later moment worden gebruikt om te bepalen of een certificaat op het moment van ondertekenen geldig was. In Acrobat Reader wordt de aanwezigheid van deze informatie getoond bij de handtekening De handtekening is geschikt voor LTV (figuur 1 en 2). Ook voor SBR Assurance bestaat de mogelijkheid om LTVinformatie op te nemen. Dit wordt momenteel nog niet door alle leveranciers ondersteund.In de ideale situatie zou iedere elektronische handtekening een gekwalificeerde handtekening zijn en is deze voorzien van LTVinformatie. Helaas is het nog niet voor iedereen weggelegd om gekwalificeerd te ondertekenen. Een accountant met de beschikking over een PKIOverheid certificaat heeft echter alle middelen ter beschikking om dit te doen en zou niet meer anders moeten willen.Wim Zoet is business analist met een grote passie voor systeemintegratie en informatiebeveiliging. Hij studeerde bedrijfskundige informatica en specialiseerde zich daarna in de integratie van gegevensverwerkende systemen. Menig HBO student kent hem als docent informatica en ook is hij geen onbekende bij de diverse softwareleveranciers in de accountancy.TijdensAccountancy Expo 2018vinden werkoverleggen plaats over digitaal ondertekenen en SBR Assurance. Bezoekers van Accountancy Expo kunnen hier aan deelnemen.
Lees meer

Werven nieuwe klanten: begin bij het proces

Je bent dag in dag uit hard aan het werk voor jouw klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw team ook toe komt aan het werven van nieuwe klanten?In het werkoverleg CRM en Lead generation op Accountancy Expo 2018 bespreken we tactieken voor het benutten van klantcontacten en klantinformatie voor gerichte acquisitie en retentie.Gert Kwetters (Directeur Visionplanner) zal het werkoverleg begeleiden. Het doel voor de deelnemers is om elkaar te helpen een proces uit te denken waarmee zij continu bezig kunnen zijn met het werven van nieuwe klanten op een manier die goed bij hen past.Volgens Kwetters moeten de deelnemers aan het werkoverleg het eerst over het proces gaan hebben, dan pas over het systeem. Veel kantoren houden nog niet bij waar hun klanten vandaan komen, aldus de directeur van Visionplanner. Je zult eerst hele basale vragen moeten kunnen beantwoorden. Hoeveel nieuwe klanten heb je dit jaar binnengekregen? Waar komen ze vandaan?Het gemiddelde mkbkantoor hoeft hiervoor geen systeem op te tuigen, maar kan het in een Excelsheet bijhouden. Die informatie moet wel zo uitgebreid mogelijk zijn, als je er nieuwe klanten mee wilt gaan werven. Begin met het schetsen van een persona. Wie zijn je klanten? Welke 10 basiskenmerken hebben ze? Dus leeftijd, branche, locatie, aantal werknemers, et cetera. Dan kijk je wat ze gemeen hebben. Wat zijn hun belangrijkste pijnpunten? En tot slot beantwoord je de vraag, waarom zijn ze eigenlijk klant bij jou?Het belangrijkste is dat je je boerenverstand gebruikt, stelt Kwetters. Je moet er geen hoogdravend ding van maken. Besef je ook hoe belangrijk referral is. Het benutten van het informele circuit is je beste kans op succes.Meediscussiren over dit boeiende onderwerp? Bezoek een van de drie werkoverleggen tijdens Accountancy Expo 2018. Meld je hier gratis aan met code ACC2018.
Lees meer

SBR, UBL & RGS: Tooling voor laten floreren adviespraktijk

Iedereen weet dat de sector op een nieuwe businessmodel over moet, maar in de praktijk gebeurt dit nog niet. Standaarden bieden kansen.Door Ren Otten, Accept Development SBR WebservicesDe transitie naar het nieuwe wat NBA noemt vernieuwing accountantsberoep, onderdeel ICT vereist het gebruik van standaarden, zoals Standard Business Reporting (SBR), Universal Business Language (UBL) en Referentie Grootboek Schema (RGS). Dit gaat nog niet zo hard, behalve op de onderdelen waar het verplicht is gesteld.De voordelen van het gebruik van standaarden zijn in de eerste plaats meer efficiency en een hogere betrouwbaarheid. Richting klant kun je tegen lage kosten producten ontwikkelen die de klant gaat afnemen, zoals analyses, dashboards, benchmarks en liquiditeitsprognoses. De klant vind het interessanter om iets over morgen te horen, dan over vandaag of gisteren. Daar zit de grootste winst. Je moet eerst standaardiseren om je processen goed te kunnen inrichten en de keten transparanter te maken. Nu is iedereen separaat bezig, zodat kantoren niet kunnen uitwisselen en verrijken. De verschillende standaarden maken dat wel mogelijk.Nu gaat het nog vooral om financile data, maar er zijn plannen om nietfinancile data ook op te nemen in deze standaarden. Daar komt de kracht te liggen. Denk aan andere vormen van rapportages die er moeten komen en waar al breed over geschreven wordt, maar waar nog niks voor is. En waar accountants in hun vertrouwenspositie een grotere rol moeten gaan spelen.Denk ook aan dataanalyse. Accountants doen er weinig mee, terwijl er onder hun klanten wel grote behoefte aan is. RGS is opgenomen in de auditfile en op basis daarvan kun je standaard analyses schrijven. Wanneer je weet dat de onderliggende administratie volledig en betrouwbaar is kun je makkelijker adviezen en andere diensten realiseren. Nu heeft men daar te weinig tooling voor, dus moet er veel extra gecontroleerd worden of andere extra werkzaamheden verricht worden. En dus zijn we bezig met vandaag en niet met morgen. De middelen zijn er, maar de MKBkantoren zijn er nog niet op ingericht. Er is tooling voor, maar je moet wel de eerste stap zetten.Ooit als medeoprichter van Caseware in Nederland ken ik de rapportagetools die de markt gebruikt op mijn duimpje. Dat zijn de tools van gisteren werken met eigen standaarden en niet met algemene standaarden. Dus kun je er als accountants niks mee doen als data integrator c.q. vraagt het om extra bewerkingsslagen. Pas als we data kunnen normaliseren en hergebruiken in meerdere varianten, krijgen we een doorbraak.De woningcorporaties zaten met hetzelfde probleem; ze gebruikten allemaal eigen systemen. Dus is RGS WOCO ontwikkeld en dat gaat hard op dit moment. Ze hebben convenant getekend en werken daardoor allemaal mee. Dan gaat het opeens hard. Zon tipping point zullen we in de accountancy ook kunnen c.q. moeten bereiken.In een vervolgartikel zal ik ingaan op hoe accountants kunnen beginnen te profiteren van de drie standaarden.
Lees meer

Allinco VCS zorgt voor meer sexy, eigentijds bezoek aan de accountant

Hoe werkt de moderne accountant slim, efficint en visueel samen? 3 vragen aan John Koch van Allinco VCS, specialist in SMART technologies en visuele samenwerkingsoplossingen.Wat doet Allinco VCS?Allinco VCS is een bedrijf die samenwerken hoog in het vaandel heeft staan. wij richten daarom ruimtes in met oplossingen die het samenwerken, zowel lokaal als op afstand stimuleren en efficient maakt. Dit doen we met innovatieve oplossingen zoals touchscreens, digitale flipovers en cameras.Daarnaast richten wij bijvoorbeeld ook ruimtes in met TVs waarop je draadloos je laptop kunt delen, waardoor je niet meer met kabels over de tafel hoeft. Samen werken aan samenwerken is waar het bij ons om draait!Welk probleem lost het op voor accountants enof administratiekantoren?Accountants en administratiekantoren hebben een stoffig imago. Een bezoek aan de accountant gaat vaak gepaard met complexe berekeningen die zich lastig laten uitleggen. In plaats van een vol gekalkt A4tje maak je meer indruk op een touchscreen. Wij zorgen dat een bezoek aan de accountant een beetje meer sexy en eigentijds wordt.Wat is er nieuw en uniek aan?De trend van het nieuwe werken kun je kopiren naar de nieuwe dienstverlening. Wij geven onze klanten de mogelijkheid hun klanten op een nieuwe manier te bedienen. Plaats en tijd onafhankelijk service verlenen is een unieke dienst. Probeer papier verbruik te minimaliseren door digitaal aantekeningen te maken en deze via Email te delen. Zo is de klant snel geholpen en heb je alles digitaal beschikbaar.Vind meer informatie vinden viawww.Allincovcs.nlof een bezoek aan ons Experience center te Breda of Amsterdam.
Lees meer

“Vitaliteit noodzaak bij vernieuwing kantoor”

Plezier, Energie en Prestatie. Dat zijn de drie elementen van vitaliteit in organisaties. Hoe krijg je dit voor elkaar in jouw kantoor?Anne S. de Jong adviseert organisaties in vitaliteit. Namens NOAB verzorgt hij drie werkoverleggen opAccountancy Expowaarin accountancy en administratieprofessionals discussiren over dit belangrijke en actuele thema. Meld jehiergratis aan met code ACC2018.Vitaliteit kracht x aanpassing.Vitaliteit is wat we nodig hebben om kansen te pakken en om de uitdagingen in de branche het hoofd te bieden. Hoe krijgen we dit voor elkaar? De eerste stap is zorgen voor collectieve ambitie, zegt De Jong. Daar begint het mee. Als mensen niet mee willen, dan gaat het nooit lukken. Er moet een gedeelde ambitie zijn die door iedereen in de organisatie gedragen wordt. Al het andere is suboptimalisatie.Ambitie is een van de 12 drivers van vitaliteit (zie afbeelding) die we in het werkoverleg gaan bespreken, vervolgt De Jong. Als de ambitie helder is ontstaat er energie en enthousiasme. Dit zit van nature al in mensen en als dit loskomt kan het ineens snel gaan.Een belangrijke driver die verandering tegenhoudt is de derde; belemmerende patronen, constateert De Jong. Afstand nemen van vaste patronen is een van de moeilijkste dingen die er is. Men denkt vaak dat de vijand buiten is. Het probleem zit echter intern in je organisatie en in je eigen brein. Het brein houdt namelijk van patronen om grip te krijgen op complexiteit. Het probleem is echter dat die patronen niet uit te wissen zijn. Dit houd creativiteit tegen.De eerste stap om hiermee om te gaan is je realiseren dat het slechts gedachten zijn; slechts scripts. Je kunt ze weliswaar niet deleten, maar hoeft ze ook niet te volgen, stelt de veranderingexpert. En nog belangrijker, je kunt je overschrijven met positieve scripts die je wel verder helpen. Een voorbeeld van een negatief script is; ik ben hier te oud voor. Bijvoorbeeld voor een andere richting met je kantoor. Of met je eigen leven. Vervang deze voor Dit is precies de juiste leeftijd voor deze verandering. Dan ga je van belemmering naar een gedachte die je juist heel veel energie geeft.Dit is geen Emile Ratelband gedoe. We weten dat gedachten erg belangrijk zijn, aldus De Jong. Ik was laatst bij een kantoor waar ze zeiden; Mensen komen alleen bij ons als ze bij de grote kantoren niet terecht kunnen en Wij doen alleen maar de agrarische sector. Twee overtuigingen die het kantoor belemmerde te groeien. Ik heb ze geholpen dit om te buigen naar een positieve mindset. Ze hebben nu een mindset gericht op groei en geloven dat ze het kunnen. En die overtuiging helpt hen nu daadwerkelijk om snel te groeien.Vier je successen meteen, nog een belangrijke drijfveer. Wacht niet weken voordat je een succes viert. Een voetbalploeg viert een doelpunt toch ook meteen? Misschien denk je dat dit geen zin heeft in jouw werk, maar realiseer je dat het enorm veel energie kan opleveren. Wanneer je dit in de genen van de onderneming krijgt, regent het ineens successen.1 positieve gedachte per dag die constructief is en bijdraagt aan de verandering. Dat is de rekensom die accountants en administrateurs moeten maken. Vermenigvuldig die maal het aantal medewerkers die je hebt en je hebt een goed idee van de positieve impact die dit kan hebben, besluit De Jong.Werkoverleg VitaliteitIn drie concrete stappen aan de slag met vitaliteit van je kantoor, je team en jezelf1. Ambitie helder krijgen2. Blokkades uit de weg ruimen3. Successen vierenDoe de vitaliteitscheck op de standTussen de werkoverleggen door kunt u op de NOABstand terecht om te checken hoe vitaal uw kantoor echt is. Anne beantwoordt alle vragen die u over dit onderwerp heeft!
Lees meer

Samenstellen in de cloud: van hybride model naar volledig cloud-based

Klaar voor de volgende stap? De nieuwste flow binnen accountancy is het online samenstellen. Slimme koppelingen en de juiste dossieropbouw, conform NVCOS 4410, resulteren in een jaarrekening met de bijbehorende SBR rapportage. Joost Ekkelboom van CaseWare legt het uit.Tijdens de CaseWare Open zag u al hoe optimale samenwerking en het online samenstelproces volledig in de cloud gebeuren. Tijdens Accountancy Expo 2018 toont CaseWare het moderne accountantskantoor, het nieuwe online samensteldossier en de online rapportage voor micro entiteiten.De cloud biedt accountants de mogelijkheid om effectief samen te werken, aldus Joost Ekkelboom van CaseWare Nederland. Zowel intern als met klanten. Toen hij 2,5 jaar geleden begon bij CaseWare was er reeds een innovatieve cloudoplossing ontwikkeld, maar stond de toepassing in de accountantspraktijk nog in de kinderschoenen. Weten jullie wel wat we in handen hebben? zei ik tegen collegas. Dit is echt een gouden kans om de accountancy compleet te veranderen in positieve zin. Het gaat uiteindelijk om toegevoegde waarde leveren. De cloud maakt dat mogelijk.Digitale revolutieDe cloud is in ons privleven al niet meer weg te denken, constateert Ekkelboom. En ook in bedrijven verwacht men dezelfde mogelijkheden. Voor ons als leverancier is het daarom een must om naar de cloud te gaan. Het stelt ons in staat efficint vanuit n platform te werken en altijd alle informatie realtime en uptodate aan te kunnen bieden. Dit was een droom nog niet zo lang geleden. Nu is het realiteit.Onze route is in 2001 begonnen met een rapportgenerator, vervolgt de Manager Sales. In 2006 zijn we met het proces aan de slag gegaan. Nu, in 2018, staat samenwerking centraal. Alles komt samen in ons platform waar we steeds meer functionaliteiten aan toevoegen. Voor accountants zien we momenteel een verschuiving van afdeling naar kantoor. Praktijken organiseren opdrachten vanuit n locatie. Gericht op klanten en efficint interacteren met collegas. Met realtime voortgangsinformatie. CaseWare richt zich met hun nieuwste cloudoplossingen steeds meer op het mkb waar nog veel te winnen valt. Lage instapkosten en een vast bedrag per maand maken dit een aantrekkelijke propositie voor mkbkantoren. Want het online samenwerken gaat nu nog vaak inefficint, ziet de cloudexpert. Er wordt wat afgemaild in het mkb. Een collega stuurt een mail naar de contactpersoon bij een klant. Die is op vakantie en de mail blijft twee weken liggen. In de cloud is dat verleden tijd. Alles is centraal op n platform terug te vinden.VerandermanagementDe techniek loopt voor op hoe snel we kunnen veranderen. Verandermanagement is daarom net zo belangrijk als de techniek. De uitdaging is de balans vinden tussen wat je vandaag gewend bent en wat morgen mogelijk is, aldus Ekkelboom. Wij noemen het samen oplopen naar de cloud. In n keer overstappen is vaak lastig. Maar een valkuil is dat je dan maar te lang blijft doorwerken op de oude manier. Een hybride model is het beste waarin je langzaam opschuift de digitale wereld in.Hoe pak je de omslag aan? Begin met je kleinere klanten de micro entiteiten over te zetten. Daar is onze nieuwste app perfect op toegerust. De complexere opdrachten houd je in de huidige oplossing. Onze software faciliteert dit. Of je de klanten nou op oude manier of nieuwe manier doet, alles komt samen in de centrale cloud. De complexere opdrachten kun je vervolgens n voor n overzetten.OpAccountancy Expoop 19 juni geeft CaseWare een demonstratie van hun app Samenstel microklein. Wil u aanwezig zijn? Meld u nu gratis aan met codeACC2018 viahttpswww.accountancyexpo.nlregistratie
Lees meer

5 vragen aan Rik Heintzberger, Spotcap Nederland

Spotcap is opgericht met het doel om zakelijke financiering eenvoudig toegankelijk te maken voor ondernemers binnen het MKB.Spotcap is aanwezig opAccountancy Expo2018 (bestel nu uw gratis ticket met code ACC2018) als onderdeel van de financieringsstraat die er is om kantoren te helpen financiering te vinden voor hun klanten, de mkbondernemers.5 vragen aan Rik Heintzberger van Spotcap Nederland.1. Wat doet Spotcap?Wij financieren ambitieuze ondernemers bij de groei van hun bedrijf en helpen ook bij de continuteit van hun onderneming. Financiering van Spotcap kan bijvoorbeeld ingezet worden om nieuwe voorraad in te kopen of ter overbrugging van een laagseizoen. Kortom, een zakelijke lening bij Spotcap is uitermate geschikt wanneer een ondernemer behoefte heeft aan extra werkkapitaal. Ons aanvraagproces verloopt vlot, eenvoudig en volledig online. Dit combineren we met persoonlijke begeleiding, zodat alles altijd helder is voor zowel de financieel adviseur als de ondernemer.2. Welk probleem lost Spotcap op voor accountants enof administratiekantoren?Wij helpen onze partners en hun klanten met met passende en flexibele financiering. Hierin werken wij samen met onder andere accountants en financieel adviseurs. Wij kunnen via onze partnerrelaties ondernemers een financieringsoplossing bieden tot 300.000 met een maximale looptijd van 24 maanden. We voeren quick scans uit voor onze partners zorgen dat deze altijd volledig op de hoogte zijn. Omdat wij binnen n werkdag een aanvraag kunnen toetsen, kunnen onze partners snel en efficint hun eigen klanten helpen. We toetsen op actuele cijfers en vragen geen uitgebreid businessplan of prognose. Wij verstrekken blanco krediet, wat betekent dat we geen aanvullende zekerheden vragen. Hierdoor is ons zakelijk krediet goed te combineren met andere financieringen, zoals een bancair krediet.3. Wat is er nieuw en uniek aan Spotcap? Spotcap zet slimme technologie in om zowel de financieel adviseur als de klant cht centraal te stellen en een hoogkwalitatieve dienstverlening te bieden. Zo hebben onze partners een eigen unieke partner portal op de website. In hun persoonlijke partner portal kan de financile documentatie eenvoudig binnen 20 minuten gepload worden. Achter de schermen doen wij dan het zware werk om zo accuraat en spoedig mogelijk een kredietaanvraag te beoordelen. Dankzij de inzet van unieke algoritmes kunnen wij al binnen n werkdag terugkoppelen op een financieringsaanvraag. En bij goedkeuring is het krediet direct beschikbaar voor de ondernemer.4. Heb je een voorbeeld van een klant en welke resultaten het heeft opgeleverd?Absoluut! Een goed voorbeeld is onze samenwerking metAuxilium Adviesgroep. Zij werden benaderd door een snelgroeiend consultancy bedrijf dat liquiditeitsproblemen kende. Wegens enorme groei, nieuw personeel en pieken door belastingen ontstond er bij de onderneming behoefte aan extra werkkapitaal. Spotcap kon binnen n werkdag uitsluitsel geven en financiering verschaffen. Hierdoor werd het tijdelijke liquiditeitstekort direct opgevuld en had de onderneming genoeg kapitaal om verdere groei te verwezenlijken. Zo heeft de partner snel en accuraat zijn klant kunnen helpen en kon het bedrijf door met ondernemen.5. Waar kunnen genteresseerden meer informatie vinden? Spotcapstaat 19 juni 2018 op de Accountancy Expo, stand nr. 81 (zie plattegrond). Op de Accountancy Expo kunnen we meer vertellen over de voordelen van ons flexibel zakelijk krediet voor uw kantoor, zoals het eenvoudige online aanvraagproces, het blanco karakter van onze financiering en de korting die wij bieden via onze partners.Voor meer informatie kunnen accountants en financieel adviseurs bovendien onze website bezoekenwww.spotcap.nlaccountants. Ook kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen door te bellen naar 020 890 5429 of een mail te sturen naar partnerspotcap.nl.Rik Heintzberger is werkzaam bij Spotcap Nederland als Head of Account Management. In deze rol is hij het aanspreekpunt voor nieuwe businesspartners, met name accountants en adviseurs voor ondernemend Nederland. Hiernaast heeft hij jarenlange ervaring als Bedrijfsadviseur & Accountmanager bij verschillende banken als de Rabobank en SNS bank. Rik is 19 juni aanwezig op deAccountancy Expo.
Lees meer

Makkelijk online samenwerken tussen kantoor en ondernemer

Het inklopwerk van bonnetjes en facturen bij de ondernemer laten, zodat er meer tijd overblijft voor controle en advies. Voor veel accountants en boekhouders is dit waarschijnlijk een langgekoesterde wens. Online samenwerken via gebruiksvriendelijke en betaalbare software biedt uitkomst. SnelStart is voorloper op dit terrein.SnelStart is aanwezig opAccountancy Expo 2018 De ICT Innovatiebeurs.Schrijf u gratis in met code ACC2018De samenleving digitaliseert in rap tempo. De groeiende mogelijkheden zorgen voor meer efficintie en besparen kosten. Een belangrijke trend is de steeds intensievere online samenwerking tussen bedrijven en hun klanten. Online samenwerken is aantrekkelijk voor alle organisaties, van klein tot groot.In de cloudEen van de pijlers onder online samenwerken is werken in de cloud. De opslag van applicaties en software vindt dan niet meer plaats op een lokale computer of server, maar op een externe server. Zodoende hebben gebruikers vanaf elke locatie en vanaf elk apparaat toegang tot centraal opgeslagen informatie, mits er een internetverbinding is. Iedereen kan werken met de meest recente versie en het heen en weer sturen van bestanden is niet meer nodig. Dit bevordert het gebruiksgemak en de snelheid en efficintie van de onderlinge samenwerking.Een ander voordeel is dat de gebruikte software schaalbaar is en bedrijven dus flexibel kunnen opereren. De diensten groeien mee met het bedrijf en ook (tijdelijk) terugschalen is een optie. Bedrijven kunnen bovendien bezuinigen op de kosten van hardware, beheer en onderhoud.ExpertSnelStartis expert op het gebied van online samenwerken. Als leverancier van boekhoud en facturatiesoftware liep SnelStart voorop in de adoptie van Azure, het cloudplatform van Microsoft. Begin 2015 begon SnelStart hiermee en inmiddels staan ruim 55.000 administraties in de cloud! In ongeveer de helft daarvan is sprake van online samenwerken met een boekhouder enof accountant.Is werken in de cloud wel veilig? Die vraag komt nogal eens voorbij als het over online samenwerken gaat. Het antwoord is ja. Opslag in de cloud, op een beveiligde server in een datacenter, is in de meeste gevallen zelfs veiliger dan de opslag op een eigen PC of laptop. Het risico dat financile gegevens kwijtraken door lokale calamiteiten, zoals het crashen van een harde schijf, wordt uitgesloten. Het niveau van de beveiligingsmaatregelen rond een centrale server is bovendien veel hoger dan thuis.Samenwerking met MicrosoftDe veiligheid en betrouwbaarheid van de SnelStartadministraties in de cloud zijn gegarandeerd vanwege de samenwerking met Microsoft, wereldwijd marktleider op dit gebied. In de overgang van traditionele softwareleverancier naar online dienstverlener koos SnelStart bewust voor het platform Azure vanwege de geboden kwaliteit. SnelStart heeft een jarenlange relatie met de Microsoft en is Gold Partner op het terrein van Application Development en Cloud Platform. Op 1 juni vorig jaar werd SnelStart, uit 8.000 partners in Nederland, verkozen tot Microsoft Country Partner of the Year.GebruiksgemakBij SnelStart kunnen ondernemers hun boekhouder of accountant online toegang geven tot de eigen administratie. Op die manier wordt online samenwerken heel eenvoudig. De ondernemer heeft zelf het gewenste actuele inzicht en kan via een aantal eenvoudige administratieve handelingen uitvoeren. Dit doet hij of zij via SnelStart Web of met de app op smartphone of tablet. De ondernemer kan eenvoudig en vlot facturen opstellen en versturen en bonnetjes en inkoopfacturen via een foto met een smartphone uploaden.De boekhouder of accountant kijkt mee en controleert en corrigeert waar dat nodig of wenselijk is. De administratieve afhandeling, zoals de verwerking van bankmutaties, de btwaangifte en de jaarafsluiting, blijven bij het kantoor, zodat een vlekkeloze administratie gegarandeerd is.TijdbesparingDe kantoren en hun klanten kunnen zelf overwegen welk pakket het beste bij de ondernemer past en samen bepalen ze de taakverdeling. Deze manier vanonline samenwerkenbespaart beide partijen tijd. Zo blijft er voor de boekhouder of accountant meer ruimte over voor goede advisering en de afhandeling van bijvoorbeeld de btwaangifte of de jaarafsluiting. Grote voordelen zijn ook dat de piekdrukte in de btwmaanden afneemt en dat er kan worden gefocust op andere, belangrijke zaken. De relatie tussen ondernemer en boekhouder of accountant wordt hierdoor een stuk steviger.Kennissessie op 19 juniHoe bereid je jouw administratiekantoor voor op de digitale transitie? Op wat voor manier werk je online samen met je klant? En hoe krijg je jouw klanten zover dat ze deze stap willen maken? In een vraaggesprek met Benno Bakker (Accountmanager SnelStart) vertelt kantooreigenaar Frank Robben (Partner 3B adviseurs & accountants) hoe hij deze vraagstukken heeft aangepakt. Inmiddels werkt hij op een succesvolle manier samen met zijn klanten in een online omgeving. Wat zijn de voordelen voor je klanten, medewerkers, processen en producten als je online gaat samenwerken? Kom op 19 juni naar onze kennissessie tijdens de Accountancy Expo (13.1513.30 uur uur in de Testruimte) en ontdek het!Over SnelStartSnelStart richt zich op ZZPers en het MKB en werkt samen met zon 3.200 accountants en administratiekantoren. Steeds meer kantoren kiezen vanwege de eenvoud, het gebruiksgemak, de lage abonnementskosten en de uitstekende prijskwaliteitverhouding voor SnelStart. SnelStart kent inmiddels ruim 62.000 gebruikers en dit aantal groeit nog steeds.
Lees meer

4 vragen aan Erik van der Zee, CaseWare IDEA

Met de tool IDEA van CaseWare Analytics bent u in staat gegevens uit nagenoeg alle bronsystemen ongeacht of het gaat om mainframes, PCs of printrapporten in te lezen en te evalueren. 4 vragen aan sales manager Erik van der Zee. CaseWare Analytics is aanwezig op Accountancy Expo 2018. Meld u nu gratis aanmet codeACC2018en ontmoet ruim 80 ITpartners1. Wat is Caseware IDEA?CaseWare IDEA is de meest uitgebreide en krachtige tool voor gegevensanalyse ter wereld. IDEA is speciaal ontwikkeld om gegevens sneller te analyseren en is uitgerust met meer dan 100 audittaken en talrijke nieuwe functies waarmee u de workflow vereenvoudigt en alle analyses kunt uitvoeren die u maar wenst, van importeren tot analyseren en rapporteren. Analyseer 100% van de gegevens, met 100% zekerheid. De veelgebruikte audittaken zijn onder andere de Wet van Benford, Opsporen van dubbele records, Opsporen van hiaten, Veldbewerkingen, Samenvattingen, Voorbeelden, Stratificatie en meer.2. Hoe werkt het?Het IDEA proces1. De gegevensbestanden leest u in, waarbij talrijke formaten ondersteund worden, van standaard tekst, Microsoft Excel en Access, elektronisch Adobe PDF of tekst rapportage, mini en mainframe formaten tot directe koppelingen via ODBC. IDEA begeleidt u stap voor stap bij het inlezen van uw gegevens.2. U voert uw analyse uit. Dit kan zijn een controle op ontbrekende of dubbele items, het selecteren van uitzonderingen, het trekken van deelwaarnemingen of statistische steekproeven, het controleren van calculaties, het vergelijken van bestanden of het samenvoegen en combineren van bestanden. Ook het maken van 1opnrelatie behoort tot de mogelijkheden.3. U evalueert uw resultaten d.m.v. bijvoorbeeld een draaitabel, een voorgedefinieerd rapport of een resultaat. Deze zijn eenvoudig te exporteren naar PDF, Microsoft Word of Microsoft Excel. Wilt u liever een resultaat bekijken als een grafiek, dan kunnen resultaten eenvoudig worden omgezet naar een variteit van grafieken, die u kunt opslaan om in een andere applicatie dan te gebruiken. Beschikt u over CaseWare Working Papers dan kunnen resultaten direct in het desbetreffende dossier worden gearchiveerd in PDF formaat.IDEA Script, Visual Script (VBA) en PythonDaarnaast kunt u terugkerende controles eenvoudig automatiseren door gebruik te maken van IDEAs projectoverzicht en de bestandshistorie om een IDEA Script of Visual Script te maken. IDEAs VBA is compatibel met o.a. die van Microsoft Office. Het IDEA of Visual script speelt dan de controle geheel zelfstandig uit.Integriteit en capaciteit.Met IDEA bent u ervan verzekerd dat de gegevens die u inleest niet veranderd kunnen worden. IDEA beschermt uw data. Natuurlijk is het mogelijk om gegevens te bewerken, echter deze overschrijven de ingelezen data niet. Iedere bewerking of taak die uitgevoerd word, word automatisch gedocumenteerd in de historie. Zo is er een volledige audit trail van alle bewerkingen en acties die er zijn uitvoert. IDEA capaciteit is ongekend. Meer dan 2 miljard regels kunt u inlezen in IDEA en de maximale bestandsgrootte bedraagt 1.8 Pb. IDEA is verkrijgbaar is 19 talen, waaronder vanzelfsprekend het Nederlands.3. Wat is er nieuw aan?In de loop der jaren zijn er veel ontwikkelingen toegevoegd aan CaseWare IDEA. In de laatste versie 10.3 is het mogelijk om gebruik te maken van Python script. Gebruikers kunnen hun eigen advanced analyses maken of gebruik maken van python scripts.De visualisatie tool welke gentegreerd is in IDEA is uitgebreid met diverse nieuwe mogelijkheden, denk hierbij aan het inzoomen in grafieken.4. Wat kunnen accountants en administratiekantoren ermee?De vraag hierbij is ook wat wil de accountant weten. Met data analyse kan men meer dan alleen steekproeven trekken, er kan een 100% controle gedaan worden op de data welke de klant aanleverd. Hier kan gedacht worden aan risicoanalyses, trendanalyses, maar ook analyses op grootboek, debiteuren, crediteuren, voorraad of vaste activa. CaseWare IDEA wordt veel voor financial audits ingezet, maar de trend wijst uit dat ook bij de externe accountant steeds vaker IDEA wordt ingezet voor operational audits. Op deze manier wordt er inzicht gecreeerd en kan de data analyse direct ondersteunen bij de dagelijkse werkzaamheden.
Lees meer

Omslag naar advieskantoor: 3 stappen naar meer adviesomzet

Gandhi zei eerst negeren ze je, dan lachen ze je uit, dan vechten ze met je en dan win je. Dit is de lijfspreuk geworden van Maurice Lander die als NOABdocent en adviseur administratiekantoren helpt de transitie naar een adviesmodel te maken.Op de Accountancy Expo 2018 zal hij een masterclass verzorgen over het verandertraject MKB Ondernemerscoach. Ook vertelt een deelnemer van het eerste uur over de groei die zij ervaart bij haarzelf, het kantoor n de klanten. Reserveer een gratis kaart met code ACC2018 .De uitspraak van Gandhi spreekt hem zo aan, omdat dit precies is wat hij de laatste acht jaar heeft ervaren. Toen ik met het adviesmodel begon, zeiden mensen dat deze transitie hard nodig is en iedereen hier behoefte aan had. Echter, zo gaat het niet met een paradigmaverandering. In het begin negeren ze je. Alleen tijd en volharding helpen.Accountants en administrateurs staan voor een cruciale strategische keuze. Dat begint door te dringen. Het is zelfs al duidelijk welke keuze dat is. Volgens de management klassieker De discipline van marktleiders van Michael Treacy en Fred Wiersema, is het hoofdzaak voor iedere onderneming om in n waardediscipline te excelleren product leadership (productinnovatie), customer intimacy (klantaandacht) of operational excellence (superieure operatie en uitvoering). Customer intimacy is zonder twijfel het pad van de toekomst voor de meeste administrateurs en accountants, stelt Lander. Uiteraard moeten de andere twee minimaal een voldoende zijn, maar heel duidelijk kiezen voor customer intimacy is een belangrijke eerste stap.Dan volgt de uitvoering. Het lastige daarbij is dat veel vakgenoten erg technisch georinteerd zijn. Hij zelf aanvankelijk ook, vertelt de transitiecoach die zijn carrire begon als MKB en controlerend accountant en toen controller werd. Ik was een echte controlfreak en altijd alles aan het inregelen met controls en functiescheidingen. Pas later werd hij ondernemer en sinds 2009 is hij vertrouwd adviseur, met name voor administratie en accountantskantoren. Een vertrouwd adviseur moet eerst leren luisteren. Je moet je kunnen verplaatsen in een ander. Wat wil de ondernemer nu echt? Groeien of misschien juist wel krimpen, zodat hij meer vrije tijd krijgt? Het volgende gesprek kan het weer wat heel anders zijn. De adviserende accountant of administrateur moet afleren dingen in lood te gieten en alles te willen beheersen.3 stappen om te komen tot een transitie, met meer adviesomzet per klantWat is er nodig voor de omslag? Het lijkt wel of veel kantoren geen stap durven zetten wanneer er geen regel of procedure voor is, constateert Lander. Maar als je toekomstgericht wilt ondernemen, moet je je gezonde verstand gebruiken en durven handelen. Professional judgement tonen. Op een andere manier dan je gewend bent. Veel kantoren laten hun mensen een middagje de cursus commercile vaardigheden volgen en denken dat dit wel genoeg is. Helaas. Je moet je losweken van je oude routines en je openstellen voor echte verandering. Hier is leiderschap voor nodig.In de MKB Ondernemerscoach het groeiprogramma van NOAB voor structurele adviesomzet maakt Lander gebruik van het volgende model dat uit drie stappen bestaat.Administratiekantoren gaan vaak sneller, zegt Lander. Die hebben minder vaak vennoten die alles bij het oude willen laten. NOAB staat voor haar leden en durft te investeren in de toekomst. Dit programma levert veel minder inschrijvingen op dan bijvoorbeeld de BTWupdate of een vaktechnische cursus, maar ze investeren er toch in omdat ze geloven dat dit op den duur zijn vruchten gaat afwerpen. Denk aan Gandhis spreuk.Stap 1 Sparringpartner wordenDe eerste stap is gericht op de rol van de relatiebeheerder. Je moet je klanten zo goed leren kennen dat je zelfs leert te voorspellen waar ze in de toekomst behoefte aan zullen hebben, zegt Lander. Ga op empathische wijze het gesprek aan met klanten. Verdiep je echt in hun problemen. Dus geen antwoorden geven, maar luisteren. In een showroom zegt de verkoper ook niet; deze groene is voor u. Zo werkt het niet. Nu gebruiken we een standaard balans en een winst en verliesrekening met of zonder onderhanden werk. Vraag om een begroting en je krijgt een kopie van vorig jaar met twee procent erbij. Om deze stap te realiseren heb je kartrekkers nodig, zoals de eigenaren en relatiebeheerders. Die moeten wat tijd vrijmaken. Niet veel, maar genoeg om de draai in te kunnen zetten. Dat noem ik investeringsuren met een heel hoge ROI. De meeste kantoren maken die veel te weinig. Zodra iemand even niks te doen heeft breekt er paniek uit. Een echte leider investeert in nieuwe dingen en maakt hiervoor mensen vrij. ICT is hierbij je kompaan; blijf werken aan slimmer werken.Stap 2 Toekomstbestendig businessmodelDe tweede stap is gericht op het klaarmaken van het kantoor voor het leveren van klantintimiteit. Nu ga je structureren en anderen meenemen, legt Lander uit. Het nieuwe businessmodel bestaat uit een klantpropositie, een bijpassende organisatie en een verdienmodel, bijvoorbeeld abonnementen. Een advieskantoor moet de piramide kantelen en meer mensen naar de voorkant halen. Onthoud je kunt niet alles plannen. Tijdens de rit ontdek je nieuwe dingen en bouw je zelfvertrouwen op.Stap 3 Lancering in de marktStap 3, tenslotte, betreft de stapsgewijze uitrol van het business en verdienmodel over de klantenportefeuille. Na afloop van deze stap zijn alle klanten ondergebracht in het nieuwe, klantgerichte businessmodel, aldus Lander. Wat andere kantoren hierbij regelmatig vergeten is een omzetsprong te maken die jaarlijks terugkeert. Ze gaan meer doen voor klanten, maar vergeten dit te vertalen naar meer omzet. Dat is een megafout. Je maakt een waardesprong en dat moet in de factuurwaarde terug te zien zijn, anders heeft het geen enkele zin.Meekrijgen van je mensenHoe krijg je mensen mee met een dergelijk verandertraject? Lander Overtuig hen dat de wereld onzeker is, maar dat in die onzekerheid meer kansen zitten dan bedreigingen. Tenzij je te lang wacht natuurlijk. Het recept voor overwinning bestaat uit wil, durf en doorzettingsvermogen. Nieuwe kennis en vaardigheden zijn de input blije klanten en adviesomzet de output. Er moet passie ontstaan om de klant vooruit te helpen. Dat is de drijvende kracht.
Lees meer

Exact lanceert Exact Online Mijn[Kantoor] voor betere samenwerking accountants en klanten

Softwareleverancier Exact lanceert Exact Online MijnKantoor, voor een betere samenwerking tussen accountants en hun MKBklanten.Accountants kunnen hun klanten met het nieuwe product, dat Exact Online Starter vervangt, online realtime toegang bieden tot hun financile informatie en deze ook in Exact Online beheren. De software kan door de klant worden gebruikt via een webbrowser of mobiele app en kan door de accountant worden gepersonaliseerd met logo, naam en huisstijl.Het voordeel voor de accountant is dat hij elke maand aanzienlijk minder tijd kwijt is aan het innen van kassabonnen en facturen van zijn klant, door het proces in realtime te digitaliseren en te stroomlijnen. Het verbetert ook de samenwerking, omdat er via het programma met elkaar kan worden gecommuniceerd. Bijvoorbeeld bij het goedkeuren van een btwaangifte of bij het vragen om meer informatie.Jarno van Hurne, directeur Solution Marketing bij Exact Ondernemers die hun administratie volledig uitbesteden aan een accountant of boekhouder sturen hen vaak elk kwartaal een schoenendoos met bonnetjes en facturen. Exact Online MijnKantoor digitaliseert dit proces en maakt het transparanter voor zowel de ondernemer als de accountant. Gegevens kunnen onmiddellijk worden verwerkt, zodat de administratie volledig en uptodate is en een betrouwbare basis vormt voor inzichten in de bedrijfsvoering.Eenvoud en inzicht voor ondernemersMet Exact Online MijnKantoor kunnen MKBers facturen en herinneringen versturen en al hun zakenrelaties op n plek beheren. Het doorsturen van bonnen, facturen en salariswijzigingen naar de accountant gaat via het uploaden van een foto of het bijvoegen van een bestand in een email met de mobiele app. Het bespaart de ondernemer veel tijd en de administratie van de accountant wordt direct geactualiseerd. De meegeleverde dashboards geven ondernemers inzicht in hun operationele resultaten en openstaande facturen. Gentegreerde bankkoppelingen zorgen ervoor dat betalingen efficint worden uitgevoerd.Exact Online MijnKantoor werkt in combinatie met Exact voor Accountancy, waarmee administratiekantoren of accountantskantoren hun klantenadministratie beheren. De mobiele applicatie is beschikbaar voor Android en iOSsmartphones.
Lees meer

Exact toont 250 innovaties in zijn Spring ’18 Release

Met de Release wordt Social Collaboration 2.0 in Exact Synergy gentroduceerd. Exact Online MijnKantoor en Mijn cockpit 2.0 bieden veel nieuwe mogelijkheden met Exact Online voor kleinere bedrijven.Exact lanceert vandaag ruim 250 productinnovaties. Het gaat onder meer om Exact Online MijnKantoor, een nieuwe oplossing waardoor MKBbedrijven gemakkelijker kunnen samenwerken met hun accountant, Social Collaboration 2.0 in Exact Synergy dat zorgt voor een verbeterde productiviteit, optimalisatie van Exact Globe en Synergy voor Amazon Webservices (AWS) en Mijn cockpit 2.0 voor een beter inzicht in de bedrijfsprestaties. Voor alle producten is uitgebreide ondersteuning voor AVG (GDPR) beschikbaar. De nieuwe producten en functionaliteiten zijn gebundeld in de Exact Spring 18 Release.Exact verbetert samenwerking tussen accountants en hun klanten met Exact Online MijnKantoorMet de introductie van Exact Online MijnKantoor zorgt Exact voor een betere samenwerking tussen accountants en hun MKBklanten. Accountants kunnen hun klanten met het nieuwe product, dat Exact Online Starter vervangt, online realtime toegang bieden tot hun financile informatie en deze ook in Exact Online beheren. De software kan door de klant worden gebruikt via een webbrowser of mobiele app en kan door de accountant worden gepersonaliseerd met logo, naam en huisstijl. Lees hier het gehele persbericht.Beter inzicht met Mijn cockpit 2.0 in Exact OnlineMet de mogelijkheden van Mijn cockpit 2.0 binnen Exact Online krijgen gebruikers beter inzicht in hun bedrijf. Vanuit de verschillende overzichten voor bijvoorbeeld sales, inkoop, logistiek, resultaat en bankkas is snel te zien hoe het met de zaken staat, welke activiteiten er gaande zijn en welke uitzonderingen opvallen. Vervolgens kan er vanuit de cockpit snel actie worden ondernomen als dit nodig is. De moderne cockpit geeft gebruikers van Exact Online meer grip op hun bedrijf en helpt ze om sneller en beter genformeerd beslissingen te nemen.Focus op Exact Online SalarisExact heeft zijn focus aangescherpt op de salarisverwerking van klanten via Exact Online Salaris. Dankzij uitgebreide functionaliteit, selfservice voor medewerkers en een mobiele app wordt de salarisafhandeling sneller en eenvoudiger. Exact integreert de boekhouding en salarisverwerking in n oplossing. De next generation suite biedt altijd en overal inzicht in de financile en salarisinformatie.Social Collaboration 2.0 in Exact Synergy geeft boost aan productiviteitSocial Collaboration 2.0 in Exact Synergy helpt klanten om efficint samen te werken en betere beslissingen te nemen binnen complexe, zakelijke omgevingen, binnen crossfunctionele teams en met teams op afstand. Ongestructureerde aspecten van die samenwerking, zoals een beslissingsproces, worden via tijdslijnen en groepen vastgelegd en gekoppeld aan gestructureerde informatie en projecten. Verder maken de social feeds binnen Social Collaboration 2.0 het delen van informatie eenvoudiger en efficinter. Alle medewerkers van een bedrijf kunnen namelijk automatisch een pushbericht ontvangen als er een nieuw bericht verschijnt over een onderwerp waarin zij hun interesse hebben aangegeven. De functionaliteit is beschikbaar via de webversie en de mobiele app van Exact Synergy.Exact Globe en Synergy beschikbaar via Amazon Web Services (AWS)Exact is toegetreden tot het Amazon Web Services Partner Network (APN). De productlijnen Exact Globe en Exact Synergy zijn geoptimaliseerd voor efficint gebruik van AWS, waardoor de producten leverbaar zijn als OnPremiseoplossing, in de cloud via AWS of als een volledig door Exact beheerde private cloudservice. Lees hier het gehele persbericht.GDPRfunctionaliteit versterkt beveiliging en complianceDe oplossingen van Exact helpen klanten bij het voldoen aan AVG. In lijn met de AVG biedt Exact met tweestapsverificatie een extra beveiligingscontrole voor gebruikers van Exact Online. Daarnaast organiseert Exact gratis webinars om de bekendheid met de AVG onder zijn klanten te verhogen en ze te ondersteunen in de stappen die gezet moeten worden. Alle informatie en de uitwerking van de benodigde stappen per productlijn zijn terug te vinden op httpswww.exact.comnlgdpr.Phill Robinson, CEO van Exact Het verder uitbreiden van de mogelijkheden van al onze productlijnen is belangrijk voor ons en onze klanten. Daarom brengen we de snelheid waarmee we innoveren steeds verder omhoog. Met de introductie van de Spring 18 Release versterken we opnieuw ons volledige softwareportfolio en geven we onze klanten meer efficintie en productiviteit. De release bevat verder vele nieuwe functies waar ons snelgroeiende klantenbestand naar vraagt.Ga naarhttpswww.exact.comnlspringrelease2018voorDe Spring '18 Release Preview, om snel inzicht te krijgen in de belangrijkste innovaties.De Spring '18 Release Videos, waarin de mogelijkheden aan bod komen in demo videos.De Spring '18 Release Notes, voor gedetailleerde informatie over alle nieuwe features.
Lees meer

Hoe vergroot je de waarde van je accountantskantoor?

Tijdens Accountancy Expo 2018 zal een creatief team van Permanent Beta onderzoeken hoe de (financile) waarde van een accountantskantoor sterk kan worden vergroot.Permanent Beta heeft als ondertitel Bridging Brains, Tech and Culture. Het initiatief wil mensen bij elkaar brengen, kennis delen en kennis vloeibaar maken, ontmoetingen faciliteren en steentjes in vijvers gooien om beweging te creren. Zij willen ondernemers en geeks koppelen, gesprekken en inspiratie organiseren rond grote en kleine maatschappelijke vraagstukken. Bruggen slaan tussen oud en nieuw.Tijdens Accountancy Expo 2018 gaat een aantal creatieve experts van Permanent Beta aan de slag met de vraag Hoe vergroot je de waarde van je accountantskantoor? Vind je het interessant hier bij te zijn? Meld je dan nu gratis aan met code ACC2018.Vooruitlopend op de onderzoeksvraag, laten we Jan Vis aan het woord, de topexpert in Nederland op het gebied van de creatie van economische waarde.Om waarde te kunnen creren moeten ondernemingen eerst investeren en bij het nemen van slimme investeringsbesluiten is het onvermijdelijk aannames te doen. Economie is een wetenschap, maar weet je echt iets?, vraagt Vis. Zoveel weten we eigenlijk niet. Maar ondernemingen moeten desondanks investeren in toekomstig cash genererend vermogen.Een kernregel bij investeren is volgens Vis dat je nooit teveel of te weinig moet investeren. De onderneming moet precies genoeg investeren n investeringen moeten altijd bijdragen aan het cash genererend vermogen van de organisatie.Natuurlijk baseren ondernemers het liefste hun keuzes op rationele argumenten en bij die zoektocht naar argumenten komen een aantal valkuilen kijken. Vis waarschuwt de deelnemers om niet (te veel) af te gaan op1. PrijsWat de gek voor iets geeft is de waarde, niet de prijs. Voor de koper van iets moet de prijs dus lager liggen dan de waarde en voor de verkoper andersom, aldus Vis. Dat komt door de subjectiviteit. De economische waarde van iets is altijd subjectief, nooit objectief. Het verschil tussen prijs en waarde maakt handel mogelijk. CocaCola verkoopt in feite water, maar de literprijs van cola is honderden keren hoger dan water. De prijs is wat je betaalt, de subjectieve waarde is wat je krijgt. Daarom moet je oppassen wanneer je uit de prijs de waarde gaat afleiden. Daar gaat het regelmatig mis.2. WinstOm waarde van iets vast te stellen kijk je volgens Vis nooit naar de winst, maar altijd naar de cashflow. De boekhouding is ordeningssysteem, geen waarderingssysteem. Je kunt kijken naar het bezit aan de linkerkant, maar bezit is niet noodzakelijk waarde. Stel, er staat een kasteel op, dat is veel waard zou je kunnen denken. Tot je erachter komt dat de onderhoudskosten 10.000 euro per maand bedragen. Topvoetballers worden zo hoog gewaardeerd vanwege de cash die zij voor hun clubs kunnen genereren. Wat op de balans staat is al gebeurd; daar heb je weinig aan in de waardering, want je wilt weten wat er gaat gebeuren. Waarde zit altijd in de toekomst.3. StatistiekBedrijven en investeerders proberen vaak zekerheid te krijgen door statistiek toe te passen, maar statistiek toepassen op zaken waar menselijk gedrag een rol speelt is gevaarlijk. Is de toekomst een trouwe kopie van het verleden? Bij de verkiezingen in de VS keek men naar het verleden, naar traditie. Zo ging het altijd. Maar de wereld verandert continu. Dat is ook een dreiging bij het toenemende vertrouwen op big data; dat beslissers verkeerde conclusies gaan trekken en denken dat de wereld voorspelbaar is.Een bij accountants bekend citaat is meten is weten. Dat citaat is echter niet correct, stelt Vis. Het moet zijn van meten tot weten. Dat is echt wel wat anders. Cijfers zonder context hebben geen betekenis. Lucia de Berk werd veroordeeld door een rechter die statistiek niet begreep. Op de Intensive Care waar zij werkte is het niet gek dat je met veel sterfgevallen te maken krijgt. Zorg daarom dat je altijd de context helder hebt. Maar omdat die steeds verandert moet je niet teveel vertrouwen op het verleden of op de statistiek.Waar wel naar kijken? Cashflow en opportunity costOm de waarde van een onderneming vast te stellen kijk je naar het cash genererend vermogen van de activa. Het verleden heeft geen waarde, dus begin je bij jaar 1. Hoeveel brengen de activa in het eerste jaar op? De ondernemer streeft naar continuteit, dus kun je eeuwig doorrekenen, maar je stopt na tien jaar. Tel de vrije cashflow die gegenereerd wordt bij elkaar op. Geld in de toekomst is echter minder waard dan geld vandaag, stelt Vis, dus gebruik de berekening voor present value. Alle toekomstige waarde vertaal je naar geld vandaag en dan krijg je de net present value. Als je een bedrijf koopt moet je ook kijken naar de kosten van het vreemde vermogen dat in de onderneming zit.Vis geeft het voorbeeld van een garagehouder die hem vroeg om een waardering. Het was een soort franchisemodel. Ik heb er naar gekeken en op basis van bovenstaande waarderingsmethode bepaald dat hij er toch wel 125.000 euro per jaar zou moeten uithalen. Hij zei toen ik haal er 80.000 uit, en daar ben ik blij mee. Het is mooi dat hij zo gepassioneerd was, maar de garage moest ook zijn oude dag financieren. Dan moet hij maar net iemand vinden met dezelfde passie voor de tent. Anders kom je uit bij een bedrijf als Pon die er strikt economisch naar kijken.Behalve naar de cash opbrengsten, kijk je ook altijd naar de opportunity cost de enige echte kosten. Economische besluiten neem je op basis daarvan, aldus Vis. De opportunity cost toont aan wat je opoffert aan tijd, geld en andere kansen die je nu niet kunt benutten. Niks is gratis alles wat je beslist heeft een opportunity cost. Deze vind je niet terug in de resultatenrekening, maar ze zijn er wel.Samenvattend moeten ondernemingen er alles aan doen om de instroom van cash te vergroten. Zonder boekhoudkundig geknoei, benadrukt Vis. Dan ben je aan het pappen en nathouden in plaats van echt aan het sturen op waardecreatie. Strak sturen is wat anders dan verstikkend leidinggeven. Bedrijven doen het het beste als de medewerkers manoeuvreerruimte hebben. Vertrouwen, een gedeelde visie en doelstellingen die iedereen begrijpt; dat zijn de succesfactoren bij bedrijven die er continu in slagen hun cash genererend vermogen te maximaliseren.
Lees meer

Bezoek gratis Lubach op Accountancy Expo 2018

Arjen Lubach, de succesvolste cabaretier en televisiepersoonlijkheid van dit moment, is de afsluitende spreker op Accountancy Expo 2018.Accountancy Expo vindt plaats op 19 juni in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Alle professionals van accountant en administratiekantoren zijn welkom.Schrijf je hier alvast gratis in met code ACC2018. Arjen Lubach zal de afsluitende keynote verzorgen. Dat wordt genieten!De cabaretier en televisiepresentator Arjen Henrik Lubach (Groningen, 1979) kreeg vooral bekendheid door zijn wekelijkse programma Zondag met Lubach bij de VPRO.'America first, the Netherlands second' de video waarmee hij ons land voorstelt aan de kersverse Amerikaanse president Donald Trump is de best bekeken YouTubevideo van 2017. Maar liefst 10,7 miljoen keer werd het satirische filmpje bekeken. Behalve televisie staat Lubach vanaf eind dit jaar solo op de planken. De tvmaker werkt aan een theatertournee, Arjen Lubach LIVE, waarmee hij vanaf december door het land trekt. Bezoekers van Accountancy Expo kunnen alvast genieten van zijn briljante satire.Thema We gaan de klus klarenEr wordt veel gezegd en geschreven over de grote ingrijpende veranderingen in de accountancy. Iedereen heeft wel een visie en een mening over het accountantskantoor van de toekomst. En de experts buitelen over elkaar heen met de meest geavanceerde technologische trends.Als accountant ben je natuurlijk met heel andere dingen bezig; namelijk het vak met plezier uitoefenen en een succesvolle onderneming neerzetten. Jouw team, jouw organisatie en jouw klanten kunnen niet wachten op de toekomst. je zult het vandaag moeten doen. Dag in, dag uit.Tijdens Accountancy Expo 2018 gaan we aan de slag met het gereedschap dat je vandaag kunt inzetten om jouw onderneming nog succesvoller te maken. De meer dan duizend accountants die de Expo bezoeken gaan direct aan de slag met praktische workshops, handson werkoverleg en een kijkje in de keuken bij collega kantoren. Je kunt voor praktisch advies en inspiratie terecht bij vakmensen die je handvatten aanreiken voor een nog betere bedrijfsvoering door het inzetten van IT. Tijdens de Expo kun je deelnemen aan een gratis APK voor accountantskantoren!In de Werkspoorkathedraal kom je helemaal in de stemming om de klus op jouw kantoor te gaan klaren. We steken de handen uit de mouwen en met het juiste gereedschap bouwen we verder aan onze onderneming. Niet die dag erop, niet na een week, maar op de dag zelf. Bouw je 19 juni ook mee aan jouw kantoor van vandaag?
Lees meer

Winnaar Cloud Accountant 2017: “Persoonlijk contact blijft allerbelangrijkste”

Wij voeren plannen uit. Waren ze allemaal even goed? Weten we niet, maar dat je stappen moet maken als accountant en adviseur is wel duidelijk.Koen de Jong van De Jong Accountants en Adviseurs uit Vught windt er geen doekjes om. Trots zijn hij en zijn team op het winnen van de Exact Cloud Award verkiezing van 2017. Met maar liefst 300 genomineerde kantoren en 4000 stemmers werd deze vijfde verkiezing een prooi voor dit ambitieuze kantoor.Net terug uit Barcelona, waar hij honderd internationale collegas mocht toespreken, zegt De Jong Vier keer per jaar met de klant persoonlijk aan tafel, vaste prijzen, een online dashboard, garantie dat wij binnen zes weken de jaarrekening klaar hebben, een netwerk van zelfstandige ondernemers, flex werkplekken voor ZZPers n vaste werkruimten voor kleine zelfstandigen Bij De Jong Accountants en Adviseurs in Vught hebben we het allemaal. In 2012 zijn we gestart met het doorvoeren van grote veranderingen. We hebben toen al onze interne processen die te maken hebben met basisdienstverlening opnieuw ingericht. Dankzij het Leanprincipe kunnen we sneller, vaker en beter rapporteren. Over een heel boekjaar leverde dat 25% efficiencywinst op. Die we vervolgens teruggeven aan de klant door extra dienstverlening te bieden in de vorm van nog meer aandacht en realtime inzicht.Innovatie en samenwerking met de klanten naar grote hoogte stuwen. Dat is de inzet voor het winnen van de Exact Cloud Award. En volgens de jury zet het Vughtse kantoor technologie in om de klant beter te bedienen en interne processen nog beter te beheersen. Uit het lovende juryrapport Klanten en eigen medewerkers krijgen gevraagd en ongevraagd relevante signaleringen. De zes klantbeloften zijn helder en gelden voor iedereen. De Jong gebruikt actief het netwerk, creert zelfs een eigen community door flexwerkplekken in het eigen kantoor aan te bieden.Wij adviseren in elke levensfase van de ondernemer en de onderneming, vertelt directeur Koen de Jong (44). We combineren doelstellingen en dromen van onze klanten met actuele stuurinformatie. Zodat we daadwerkelijk kunnen bijdragen aan betere prestaties. Elke dag verwerken wij de boekhoudkundige cijfers en zo beschikken we continu over actuele gegevens. Real time data die we in online dashboards presenteren.En met de flexplekken en vaste ruimtes voor kleine zelfstandigen heeft het kantoor veel kennis in huis. Nog meer expertise en allemaal onder n dak. Met ondernemers die in de breedste zin van het woord een verlengde van ons kantoor vormen, zegt Koen de Jong. Denk aan arbeidsrecht advocaten, recherchebureaus, ITsecurity experts Het maakt onze dienstverlening divers en zeer efficint. Meer dan alleen financieel. Ja, inderdaad. Een nieuw verdienmodel. En een winwin situatie.Vijftig mensen werken er bij De Jong. En het on going veranderingsproces is belangrijk. Net als personeel bij die nieuwe tijden betrekken. Automatisering schrijdt voort, steeds verder. Dan zijn er mensen die afhaken, verankerd als ze soms zijn in oude patronen en verdienmodellen. Je moet anno 2018 met andere ogen naar deze branche kijken, zegt Koen de Jong. Wij zoeken mensen die voor verandering openstaan. Daar kan nog een slag worden gemaakt in de accountancy opleidingen. En daarbij zijn wij zeker geen digitaal kantoor geworden. Automatisering? Prima en nodig. Maar persoonlijk contact blijft het allerbelangrijkste.Elke avond haalt De Jong data van klanten binnen. En als er gesignaleerd wordt dat het minder goed gaat, volgt onmiddellijke actie. Wij kunnen onze proactiviteit waarmaken, aldus De Jong. Dat borgen we met onze koppeling. Soms wordt dat wel als bemoeizuchtig ervaren. Maar als ik constateer dat de brutomarge van een klant afgelopen maand 32% was in plaats van de gebruikelijke 40% neem ik contact op. Want dan is er iets aan de hand. En dat wordt gewaardeerd. Anders waren die klanten ook niet bij ons gekomen.Tips voor collegakantoren? Koen de Jong geeft ze graag, want hij koestert de branche. Als ik zie dat een bedrijf als Philips binnen drie weken met de cijfers en verslagen naar buiten komt en dat het mkb daar tot in de maand mei van het nieuwe jaar over doet Dan is dat niet ok. Ik heb de wijsheid echt niet in pacht. Maar wij zien kansen, wij voeren plannen uit. Waren ze allemaal even goed? Dat weten we over een paar jaar. Maar dat je stappen moet maken als accountant en adviseur is wel duidelijk. Met blijven doen wat je altijd al deed, kom je er niet. De wereld verandert en snel ook. We groeien, maar dat zegt niet alles. Als er een Uber achtig alternatief voor accountancy komt Tsja, alles is mogelijk. En disruptie in de branche, die komt er. O ja, we hebben vier vacatures. Fiscaal, accountancy, automatisering. En we zijn op zoek naar kandidaten die richting klant communicatief goed zijn!OpAccountancy Expo 2018ontdek je alles over de mogelijkheden van de cloud anno 2018 en kun je met collegas in gesprek tijdens de werkoverleggen over dit onderwerp. Meld je gratis aan met de codeACC2018.
Lees meer

Software en tool-koppelingen: “Verantwoordelijkheid grootste issue”

Het inzetten van diverse platformen, tools en systemen op jouw accountantskantoor kan leiden tot versnippering, dubbel werk en tijdverlies. Met als gevolg dat de werkprocessen suboptimaal zijn. Toch zijn er legio mogelijkheden om bestaande systemen te integreren of te koppelen. Hoe ver wil en kun je daarin gaan? En waar loop je tegenaan?In een werkoverleg op Accountancy Expooverleggen collega accountants, ITmanagers en boekhouders in een relatief kleine setting (circa 810) over de grootste uitdagingen. Reindert Doorn (DOCCO) begeleidt de eerste sessie over software en toolkoppelingen. Het tweede werkoverleg schuift Wim Zoet aan, informatie analist en ontwikkelaar.Het gemiddelde kantoor gebruikt zon 30 applicaties, begint Reindert. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van bestofbreedoplossingen, zoals online oplossingen voor salarisverwerking, administratie en fiscaliteit. Daarom worden koppelingen steeds belangrijker. Je wilt zo weinig mogelijk data opnieuw invoeren; de applicaties moeten met elkaar praten. Tijd is geld.De belangrijkste focus bij procesefficiency binnen het kantoor ligt momenteel op een gestroomlijnd administratie en samenstelproces met alle denkbare integraties, maar naast deze processen zijn er vele ondersteunende processen en integraties die voor het kantoor van waarde zijn. Bijvoorbeeld de verrijking van CRMsoftware met gegevens vanuit het marketing en online mailingsysteem of de integratie van het CRM en fiscale softwarepakket voor relevante adviesinformatie. Het koppelen van databronnen is wellicht d goudmijn richting de toekomst.De meeste leveranciers zijn tegenwoordig, als er genoeg animo voor is, bereid om te praten over koppelingen, maar een issue waar wel veel accountants tegenaan lopen is dat het onduidelijk is wie verantwoordelijk is als er iets mis gaat. Doorn Als er bijvoorbeeld een storing optreedt en er iets mis gaat met de dataoverdracht, wijzen leveranciers soms naar elkaar en zit de accountant ondertussen met de gebakken peren. Dit kun je oplossen door heel goed in de contracten vast te leggen wie verantwoordelijk is voor welke functionaliteit. En natuurlijk door al bij de aanschaf voor te sorteren op software die op een goed gedocumenteerde en eenvoudige wijze te koppelen is. Indien leveranciers niet mee willen werken omdat dit (financieel) niet in hun belang is of de koppeling te specifiek is, zijn er een aantal andere opties. Zo kun je kijken naar nieuwe marktinitiatieven. In de accountancysector zijn bijvoorbeeld enige tijd geleden partijen als Dapas Software en Mijn Kantoorapp opgestaan, legt Reindert uit. Deze initiatieven sluiten softwarepakketten aan en zorgen voor een gestandaardiseerde werkstroom rond bijvoorbeeld het samenstelproces.Een andere tip is kijken naar maatwerkkoppelingen, die voor specifieke integraties ontwikkeld worden. Er zijn legio branchepartijen die hierbij van dienst kunnen zijn, zegt de ITexpert van DOCCO. Het is raadzaam om te ontdekken of er andere kantoren zijn met dezelfde behoefte om tot een lagere prijs te komen.Tot slot is het raadzaam de mogelijkheden te verkennen van handige tools voor het koppelen van allerlei ondersteunende datasets in je kantoor, naast de integraties rond primaire processen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Zapier of Microsoft Flow, welke onderdeel is van de Office365suite.OpAccountancy Expo 2018ontdek je welke partijen in de markt integraties hebben en kun je met collegas in gesprek tijdens de werkoverleggen over dit onderwerp. Meld je gratis aan met de codeACC2018.
Lees meer

Lifehacker Martijn Aslander: “Accountants moeten investeren, investeren, investeren”

Martijn Aslander is de man achter lifehacking; meer bereiken, met minder moeite, tegen lagere kosten, zonder stress en met een grotere impact. Martijn Aslander(45) is een van de sprekers op de komende Accountancy Expo. Beroepsspreker, auteur, overtuigd aanhanger van the wisdom of the crowd. Hij wil technische en sociale innovatie verenigen. Door dingen slimmer te organiseren. Door strategien te verzamelen. Bijvoorbeeld met behulp van digital tools.De spreker op de Accountancy Expo is altijd goed voor oneliners. Plannen maken? Zinloos! Daarvoor gaan de technologische ontwikkelingen te snel.Permanent BetaBanken? Bestaan over vijf tot vijftien jaar niet meer.Tech vaagt straks de hele financile sector weg.Permanent Beta, is de benadering die auteur van Nooit Af aanhangt. Maak je niet druk als iets niet af is, alles blijft permanent in ontwikkeling, je kunt het steeds verbeteren. In de betafase bestaan geen fouten, hooguit werkt iets nog niet helemaal goed.Zijn uitspraken lijken ook voor de toekomst van de accountant weinig goeds in petto te hebben. Bestaat deze beroepsgroep over tien jaar nog wel?Fluitend betalenAnders, zegt Aslander vanuit Kaapstad, waar hij voor ZuidAfrikaanse CFOs spreekt. Van een accountant wil je aan het einde van het jaar de volgende bedragen zien. Hij heeft jou, als klant, 10.000 euro aan kosten weten te besparen. Vervolgens betaal je zijn rekening van pakhembeet 4.000 euro fluitend. Zes mille in het handje. Kassa.Als vertrouwenspersoon blijft de accountant bestaan. Maar dan moet hij of wel op de goede knopjes drukken, leren hoe de nieuwe technologie werkt, aandacht aan zijn klanten geven. Bedrijven die met aandacht en vertrouwen werken, blijven. Dus zorg als accountant dat je relatie met de klant zo goed is, dat hij niet eens overweegt om een ander te nemen. Dat is een positieve keuze. Je accountant inruilen of aan de kant zetten? Een negatieve keuze. Maar voor nobrainers, lees het inboeken van bonnetjes, is straks echt geen ruimte meer.Waarschuwing voor brancheIk ben ZZPer, vervolgt Aslander. Dus ik geef geld uit aan horeca, aan taxis, vakbladen, ict, Aan research. Ja, en ook aan mijn accountant. Vanwege de fiscale aspecten van het eigen baas zijn.Tegelijkertijd heeft hij een waarschuwing voor de branche. De rekenkracht van computers is binnen enkele jaren een miljoen keer sneller dan nu. Kwantumcomputing, internetverbindingen die duizend keer sneller zullen gaan dan nu. De ontwikkelingen gaan zo snel dat bijvoorbeeld de technologische mogelijkheden van een hagelnieuwe iPhone X vele malen groter zijn dan die uit 1979 en dus sterk verouderde basis computer van een F16 straaljager.Investeren, investeren, investerenEn dus moeten accountants investeren, investeren, investeren, hamert Martijn Aslander het er nog maar eens in. Nieuwste apparatuur, voortdurende bijscholing en studie. Want zowel die soft als de hardware moeten uptodate zijn. Altijd en overal. Anders verlies je de slag en uiteindelijk de oorlog. En let wel, ik ben bepaald geen beta. Maar als ik het al begrijpEvolutietheorie DarwinSaaie klussen verdwijnen, nieuwe uitdagingen lonken. De accountant die meegaat in de nieuwe tijd, heeft de toekomst. Zij die in de huistuinenkeuken aangiftes blijven hangen, verdwijnen. Als in de evolutietheorie van Darwin. Daarom raadt Aslander mensen in gearriveerde beroepsgroepen aan om te praten met en te luisteren naar 23jarigen. Want die zijn naar zijn stellige overtuiging wars van hirarchie, digitaal opgegroeid als ze zijn.Spaanse CostaDat is eigenlijk allemaal toch heel mooi? Je moet alleen niet je kop in het zand steken en open staan voor de realiteit, voor de werkelijkheid. Nog niet zo heel lang geleden dachten hele legertjes mkbaccountants dat ze aan het einde van de rit hun kantoor wel eventjes konden verkopen om met de cash aan een Spaanse Costa hun laatste dagen te slijten. Maar zo is het niet meer. Alleen met aandacht en meedenken, kan de accountant verder. Nieuwe regels voor een nieuwe economie. Ja, noem het wat mij betreft gerust creatief boekhouden
Lees meer

Breaking: Lubach spreekt op Accountancy Expo

Arjen Lubach, de succesvolste cabaretier en televisiepersoonlijkheid van dit moment, is de afsluitende spreker op Accountancy Expo 2018. Accountancy Expo vindt plaats op 19 juni in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. Alle professionals van accountant en administratiekantoren zijn welkom. Schrijf je hier alvast gratis in met codeACC2018. Arjen Lubach zal de afsluitende keynote verzorgen. Dat wordt genieten!De cabaretier en televisiepresentator Arjen Henrik Lubach (Groningen, 1979) kreeg vooral bekendheid door zijn wekelijkse programma Zondag met Lubach bij de VPRO. 'America first, the Netherlands second' devideowaarmee hij ons land voorstelt aan de kersverse Amerikaanse president Donald Trump is de best bekeken YouTubevideo van 2017. Liefst 10,7 miljoen keer werd het satirische filmpje bekeken. Behalve televisie staat Lubach vanaf eind dit jaar solo op de planken. De tvmaker werkt aan een theatertournee, Arjen Lubach LIVE, waarmee hij vanaf december door het land trekt. Bezoekers van Accountancy Expo kunnen alvast genieten van zijn briljante satire.TijdensAccountancy Expo 2018gaan we aan de slag met het gereedschap dat je vandaag kunt inzetten om jouw onderneming nog succesvoller te maken. De meer dan duizend accountants die de Expo bezoeken gaan direct aan de slag met praktische workshops, handson werkoverleg en een kijkje in de keuken bij collega kantoren. Je kunt voor praktisch advies en inspiratie terecht bij vakmensen die je handvatten aanreiken voor een nog betere bedrijfsvoering met de inzet van IT.Ontmoet ruim 80 ITpartnersDit jaar kun je meer dan 80 toonaangevendeIT partnersontmoeten. De opzet van de Expo zorgt ervoor dat jij je tijd heel efficint kunt besteden en je in 1 middag een goed overzicht hebt van bestaande en nieuwe systemen, platformen en tools. Tijdens de Expo kun je ook deelnemen aan eengratis APKvoor accountantskantoren.In de Werkspoorkathedraal in Utrecht kom je helemaal in de stemming om de klus op jouw kantoor te gaan klaren. We steken de handen uit de mouwen en met het juiste gereedschap bouwen we verder aan onze onderneming. Niet die dag erop, niet na een week, maar op de dag zelf. Bouw je op 19 juni ook mee aan jouw kantoor van vandaag? Schrijf jehieralvast gratis in voor Accountancy Expo 2018 met codeACC2018en verzeker je van een plek.
Lees meer

Kiki Verbeek, Keynote spreker Accountancy Expo: Zo vertel je een glashelder verhaal

De zakelijke dienstverlening is een hele grote markt, dus het is belangrijk om je te onderscheiden, zegt Kiki Verbeek. Extraversie en schreeuwerigheid zijn hier helemaal niet bij nodig. Wanneer je je profiel helder hebt, word je vanzelf aantrekkelijk.TijdensAccountancy Expo 2018vertelt Kiki Verbeek auteur van o.a. Integere types doen niet aan marketing hoe accountants met een helder verhaal hun bedrijf, dienst of product krachtig in de markt kunnen zetten.Marketing voor mensen die vies zijn van marketingAccountants en zakelijke dienstverleners vinden marketing vaak op zijn minst lastig. Toch is het een noodzakelijk kwaad nieuwe klanten komen niet vanzelf naar hun toe. Maar hoe? Zakelijke dienstverleners hebben geen producten die ze in de etalage kunnen zetten. Zij zijn zelf het product met al hun ervaring en kennis. Ze zien het echter helemaal niet zitten om op schreeuwerige manier iedereen te vertellen wat voor geweldigs ze allemaal doen. Dat past niet bij ze.Dat is gelukkig ook helemaal niet nodig, zegt Kiki Verbeek die zakelijke dienstverleners helpt hun verhaal te vertellen op een manier die bij ze past. Bloggen is bijvoorbeeld een hele krachtige manier om te laten zien wat je doet, zonder het expliciet over jezelf te hebben. Inhoudelijke profilering is een manier om zichtbaarder te worden waar accountants zich over het algemeen prettig bij voelen. Kiki begint een begeleidingstraject door samen met haar klant te werken aan het verhelderen van zijnhaar professionele profiel. De eerste stap is het maken van een elevator pitch in drie tot vijf zinnen. Dit is een behoorlijk intensieve klus. Het doel van de elevator pitch is alle noodzakelijke ingredinten van je professionele verhaal een plek te geven en alle franje weg te laten. Hier zijn we vaak wel vier uur mee bezig. Keuzes maken, woorden wegen, de pitch compacter maken... Een pitch maken is niet alleen het slim vullen van een format, het is ook het maken van een korte, krachtige boodschap die naadloos past bij wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Zodat het goed voelt om hiermee naar buiten te treden. Anders heb je er niks aan. Als je je profiel helder hebt kun je dat overal in terug laten komen. Op je website, LinkedIn en social media, en in gesprekken, blogs, en boeken. Je profiel helder krijgen levert je een grote boost op.Over jezelf praten is niet klantwervendWat Kiki opvalt wanneer ze op websites en LinkedInprofielen kijkt van zakelijke dienstverleners is dat ze vooral over zichzelf praten. Kiki Vaak zijn het opsommingen van wat ze allemaal doen. Daar moet je niet mee beginnen, want potentile klanten zijn niet met jou bezig, maar met zichzelf. Waar het wel over moet gaan is over je doelgroep. Kortom, je kunt het beste over jezelf te vertellen door over een ander te vertellen. Wat zijn de problemen waar de doelgroep mee worstelt waar jij een specifieke oplossing voor in huis hebt?Gelukkig zijn zakelijke dienstverleners mensen van de inhoud, dus over hun doelgroep vertellen en de belangrijkste themas waar die doelgroep mee bezig is, vinden ze doorgaans geen probleem. Maar ze moeten het wl doen! Andere tips voor het bloggen zijn Maak het concreet en praktisch; Houd het kort verbind er altijd een advies aan; Wees niet bang alles te delen. Stel niet teleur door met een mooie titel te komen, maar dan vervolgens niet te leveren.Over dat laatste punt zegt Kiki Geef alles weg. Krijg je buikpijn? Goed zo, ga dan vooral zo door. Uiteindelijk ga je alleen maar meer verdienen. Hoe meer je deelt en gunt, hoe meer klanten jou zullen vinden. Zo werkt het echt.Zelf blogt Kiki n keer per maand. Dat is alles wat ik aan marketing doe, besluit de verhalenverteller. Het voordeel van bloggen is dat je er mensen mee aantrekt die bij je passen. Zo wordt marketing iets heel natuurlijks.Meer weten? Downloadhierde whitepaper In 7 stappen naar een overtuigende pitchKiki Verbeekis auteur vanIntegere types doen niet aan marketing (over zakelijk bloggen)enWaarom iedereen luistert als je over seks praat & 10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren (over overtuigende profielteksten)
Lees meer

Technologie als verbinder tussen accountant en ondernemer

Micha Smit begon zeven jaar geleden bij softwarebedrijf Yuki toen het nog een hypermoderne boekhoudservice was.Yuki is exposant op Accountancy Expo op 19 juni 2018 ht ICT innovatie event voor accountants en professionals van administratiekantoren. Meld u nu gratis in met code ACC2018 .Het bedrijf ontstond uit de gedachte ondernemers hoeven niet zelf te boekhouden, maar moeten wel elke dag een actuele boekhouding hebben. Zeven jaar verder en het bedrijf is een stuk dichterbij in het realiseren daarvan. Smit Samenwerking tussen ondernemer en accountant in n platform, dat is al vanaf de oprichting van Yuki de kerngedachte. Omdat iedereen in onze community in hetzelfde platform werkt, wordt dit platform steeds slimmer.Onlangs lanceerde Yuki de Robotic Assistant die terugkerende administratieve handelingen zoveel mogelijk automatiseert. De laatste update is een kwaliteitsmonitor die een rapportcijfer geeft aan onderdelen van de online boekhouding en daarna ook aan de boekhouding in zijn totaal. De assistent doet iedere avond tientallen checks, legt Smit uit. Daarmee stelt hij vast hoe compleet de boekhouding is en geeft daar een cijfer aan. Ook laat hij zien wat de ondernemer moet doen om het cijfer omhoog te krijgen. Zijn alle afschriften bij de bank opgehaald? Ontbreken er inkoop of verkoopfacturen? Zijn alle betalingen en ontvangsten in de administratie gekoppeld? Enzovoorts. Hierdoor krijg je gamification. De accountant en ondernemer gaan samen zorgen voor een 8 of 9 gemiddeld per maand. Dan wordt boekhouden zowaar nog leuk.De richting die Yuki op wil is dat de ondernemer steeds minder vaak zijn boekhouding in moet. Wanneer een actie nodig is roept het platform hem wel. Voor accountants en administrateurs betekent dit dat ze niet meer achter hun klanten aan hoeven zitten. Hiermee levert Yuki een commodity in iets waar accountants en administrateurs zelf niet optimaal efficint in zijn zorgen dat de boekhouding altijd bij is. 50 procent wordt al zonder menselijke tussenkomst weggeboekt, zegt Smit. Binnen een paar jaar is de boekhouding er gewoon.Ook al verandert de rol van de accountant hierdoor, Smit constateert dat kantoren er warm voor lopen. Naast mijn rol als commercieel directeur bij Yuki ben ik dat in 2016 ook geworden voor DizzyData (destijds Newviews) dat indertijd was overgenomen door Yuki. Dit bedrijf is actief in scan en herken en deze markt groeit werkelijk gigantisch snel. Er wordt wel gezegd dat het ouderwets is, maar we hebben top 10 kantoren die vorig jaar nog klant zijn geworden. Dit is de eerste stap om tot een centrale workflow te komen ongeacht de verschillende boekhoudpakketten waar je mee werkt. Ik zie het als een opmaat naar het echte robotic accounting. De boekhoudfabrieken zijn nu snel aan het ontstaan.Smit benadrukt dat het niet de bedoeling is de accountant te vervangen. Big data en kunstmatige intelligentie gaan steeds meer taken overnemen. Denk aan autorijden, vliegen en het stellen van medische diagnoses. Toch willen mensen nog steeds communiceren met andere mensen en niet met robots. En daar ligt de toekomst van de accountant. Ondernemers willen iemand die ze verder helpt met hun bedrijf. Niemand zit te wachten op alleen een administratie. De accountant heeft een signaalfunctie. Liquiditeitsprognoses maken, het signaleren van risicos en kansen, stuurinformatie leveren, et cetera. Misschien zijn de termen accountant en administrateur wel wat ouderwets. Het worden steeds meer ITbedrijven die op basis van data advies en diensten leveren. De digitale CFO noem ik het.Volgende stappenNu de standaardisatie door initiatieven als de Robotic Assistant steeds sneller gaat, richt Yuki zich meer op het halen van inzichten uit alle beschikbare data. Dit moet de beoogde verbinding tussen de accountant en zijn klant verder verstevigen. Yuki zal meer en meer collective intelligence en machine learning inzetten om Robotic Accounting nog geavanceerder te maken en zo accountants te helpen met data voor hoogwaardige adviesdiensten. Kijk naar de topsport, daar worden hele andere beslissingen genomen op basis van data. Zo gaat het in deze branche ook; transactieverwerking als basis voor mooie voorspellingen.OpAccountancy Expo2018 laat Yuki bezoekers zien hoe de Robotic Assistant precies werkt.Meld u nu aanmet code ACC2018 voor dit unieke evenement in accountantsland.
Lees meer